De transactie kon niet worden voltooid en het bedrag bleef enkele weken op zijn rekening staan. “Ik had liever een snellere oplossing gehad”.
Lothar W., inwoner van Wenen, heeft een van de meest zenuwslopende weken van zijn leven achter de rug. Dat kan gebeuren als je met 3.000 euro contant naar een bankkantoor gaat om via een geldautomaat de biljetten in kleinere coupures te wisselen. Op dat moment verdween het geld in de ingewanden van de geldautomaat van Erste Bank in Floridsdorf, waardoor de ontredderde klant met een briefje in zijn hand achterbleef.
De transactie, die bestond uit het wisselen van die 3.000 euro in biljetten van 200 euro voor kleinere biljetten, kon niet worden voltooid. “Er stond dat mijn geld al veilig en apart in de geldautomaat was opgeborgen en dat ik contact moest opnemen met het personeel in de hal. Ze stuurden me weg met een verwijzing naar het lange paasweekend; niemand had toegang tot de geldautomaat”, vertelt de man aan de krant Heute.
Dit gebeurde midden op Goede Vrijdag, waardoor het antwoord op wat er was gebeurd enkele dagen op zich liet wachten. Zelfs enkele weken, want pas in mei kwam er een einde aan zijn onzekerheid. Na het weekend nam niemand van het filiaal of het hoofdkantoor de verantwoordelijkheid voor de geldautomaat op zich. Na enkele dagen ontving hij uiteindelijk het geld op zijn rekening, hoewel hij “liever een snellere oplossing had gezien”, zegt hij.
Het financiële verlies (hoewel tijdelijk) was echter niet het enige verlies voor de klant. “Ik werd elke keer weer weggestuurd. De medewerkers zeiden alleen dat het even zou duren. Ook mijn geplande vakantie ging niet door, omdat ik 3.000 euro tekort kwam”, zegt Lothar, die de gebrekkige service van de bank betreurt.
Gevraagd door de Oostenrijkse krant, verwees Erste Group naar “een reeks ongelukkige omstandigheden” als reden voor de vertraging bij de ontvangst van het geld. “We hebben hoge normen voor klantenservice. Helaas hebben we daar in dit geval niet aan kunnen voldoen”, aldus een woordvoerder.