Nieuws: vanaf deze datum zullen ouderen boven de 68 jaar het recht om auto te besturen verliezen, maar alleen in één Europees land.

besturen

Vanaf 2025 verbiedt een nieuwe wet het besturen van vrachtwagens door personen ouder dan 68 jaar. Deze schokkende hervorming leidt tot heftige discussies… en kan andere landen inspireren.

De hervorming is onopgemerkt aangenomen, maar de gevolgen ervan zijn enorm: vanaf 2025 mogen bestuurders ouder dan 68 jaar geen vrachtwagens en opleggers meer besturen. Deze maatregel heeft betrekking op rijbewijzen van categorie C en CE, die vaak door beroepschauffeurs worden gebruikt.

Houders van een rijbewijs van categorie A of B mogen nog steeds personenauto’s besturen, maar onder bepaalde voorwaarden. Deze maatregel, die artikel 126 van de verkeersregels wijzigt, heeft tot doel de verkeersveiligheid in een land met een snel vergrijzende bevolking te verbeteren.

Voor wie geldt dit? Wat houdt de nieuwe wet eigenlijk in?

De hervorming geldt niet voor personenauto’s of klassieke tweewielers. Ze heeft alleen betrekking op ouderen die zware voertuigen besturen (vrachtwagens, aanhangwagens, lange vrachtwagens, enz.).

Overtreders kunnen worden beboet met een boete tot 1200 euro en hun rijbewijs voor maximaal 8 maanden worden ingetrokken. Medische keuringen zijn al verplicht voor beroepschauffeurs vanaf 50 jaar en voor alle andere bestuurders vanaf 60 jaar. De wet verscherpt dus de leeftijdscriteria voor bepaalde categorieën voertuigen.

Deze nieuwe rijbeperking baart veel ouderen zorgen, die hierin een ernstige inperking van hun vrijheid zien… maar stelt degenen gerust die wijzen op het verhoogde risico dat gepaard gaat met ouderdom achter het stuur.

Verkeersveiligheid en vergrijzing: waarom maatregelen worden genomen

Volgens de autoriteiten neemt het aantal ongevallen met oudere bestuurders van zware voertuigen toe. Zij rechtvaardigen deze maatregel door de noodzaak om tragedies als gevolg van verminderde reflexen, gezichtsvermogen of motorische vaardigheden te voorkomen.

Deze keuze weerspiegelt een Europese trend: in Frankrijk wordt, hoewel er nog niets is aangenomen, al enkele jaren gediscussieerd over voorstellen om een “ouderenrijbewijs” of verplichte medische keuringen vanaf 70 jaar in te voeren.

De regering verwacht demografische druk: tegen 2035 zal meer dan een derde van de bevolking ouder zijn dan 60 jaar. Veiligheid wordt daarom een nationale prioriteit.

Een hervorming die verdeelt: tussen vrijheid en voorzichtigheid

Dit verbod doet het debat over de zelfstandigheid van ouderen opnieuw oplaaien. Enerzijds hameren voorstanders van de hervorming op de noodzaak om alle weggebruikers te beschermen. Anderzijds verurteilen sommigen dit als een vorm van leeftijdsdiscriminatie.

Het risico? Werkloosheid onder ouderen, vooral in de transportsector. Vandaar de oproep van sommige vakbonden om auto’s te ontwikkelen die zijn aangepast aan oudere bestuurders, met een ergonomie die de nadelen van het ouder worden compenseert.

Het debat is nog maar net begonnen: Frankrijk, Spanje, Duitsland… allemaal kunnen ze het voorbeeld volgen in de komende jaren.

En in andere Europese landen?

Hoewel Frankrijk nog geen wettelijke leeftijdsgrens voor het besturen van een auto heeft vastgesteld, wordt deze kwestie steeds urgenter.

Momenteel wordt gesproken over de invoering van een “rijbewijs met beperkte geldigheidsduur” na 70 jaar, dat na een medische keuring kan worden verlengd.

In verband met de snelle vergrijzing van de Europese bevolking wordt in Brussel al gesproken over een harmonisatie van de regels.