Niet iedereen zou het eens zijn met dit soort voorzieningen, maar voor luchtvaartmaatschappijen zou het een kostenbesparing betekenen.
Al enkele jaren wordt er in de luchtvaartindustrie gesproken over stoelen om staand te reizen. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk ruimte te besparen en zo de middelen te optimaliseren.
De zogenaamde ‘staande zitplaatsen’ zijn ergonomisch ontworpen voorzieningen die in sommige sectoren van de luchtvaart en het stadsvervoer zijn voorgesteld als alternatief om de passagierscapaciteit in kleine ruimtes te vergroten.
De luchtvaart- en vervoersautoriteiten hebben eisen gesteld om ervoor te zorgen dat deze stoelen aan minimale veiligheidsnormen voldoen, wat de invoering ervan tot nu toe heeft tegengehouden. Het lijkt er echter op dat ze dichter bij invoering zijn dan velen denken of zouden willen.
Er zijn enkele prototypes gepresenteerd op designbeurzen en deze zijn technisch getest met het oog op grootschalige implementatie. Volgens het nieuwsaccount Entrepreneurshipquote zullen dit soort stoelen in 2026 worden geïntroduceerd, nadat ze verschillende tests hebben doorstaan.
Het “nieuwe ontwerp omvat fietsachtige, beklede stoelen waarop passagiers kunnen leunen in plaats van zitten, waardoor de capaciteit van vliegtuigen met wel 20% kan worden vergroot”, aldus het account.
Hoewel controversieel, worden deze systemen door goedkope luchtvaartmaatschappijen en ontwerpers van massavervoer beschouwd als een manier om de exploitatiekosten te verlagen en de winst per reis te verhogen. Ze zijn echter om redenen van comfort, veiligheid en passagiersrechten omstreden, aangezien langdurig verblijf in een houding die noch zittend noch rechtop is, vermoeidheid of circulatieproblemen kan veroorzaken.
Het is vermeldenswaard dat, in tegenstelling tot een conventionele stoel, dit type structuur de gebruiker in staat stelt om in een halfzittende houding te leunen, waardoor de ingenomen ruimte wordt verminderd zonder dat het lichaam volledig rechtop staat.